Dansk komponist med franske fornemmelser
Dansk komponist med franske fornemmelser

Aarhus Symfoniorkester spiller intenst i den fantastiske akustik indendøre, mens august endelig viser sig som en sommermåned. Der er dog intet publikum i salen. Den høje koncentration skyldes i stedet en CD-indspilning, med musik af den danske komponist Svend Erik Tarp. CD’en er en del af et projekt på i alt 3 CD’er, som udgives på pladeselskabet Dacapo Records.

Den Grammy-prisvindende producer Preben Iwan, der tidligere har produceret for Wiener- og New Yorker Filharmonikerne, sidder i teknikken. Dirigenten er svenske Tobias Ringborg, der også dirigerede den anmelderroste CD med Aarhus Symfoniorkester og den Sydafrikanske sopran Pumeza Matshikiza, som udkom i marts i 2016.

Tobias Ringborg fortæller om Svend Erik Tarps musik: ”Dansk musikliv var i begyndelsen af sidste århundrede meget tysk domineret, men en gruppe, hvor imellem Svend Erik Tarp var, orienterede sig mere mod Frankrig og de franske komponisters idealer på den tid. Det betyder, at Tarps musik – i hvert fald den vi indspiller på den første CD – er let, graciøs og underholdende”.

Preben Iwan bekræfter karaktertrækket i Tarps musik. ”Tarp var en stor personlighed i sin tid. Han skrev ti symfonier, men også balletter, operaer, filmmusik – ja, i det hele taget meget såkaldt ”brugsmusik”. Derfor giver det også mening f.eks. at indspille en udvalgt suite fra Balletten ”Den detroniserede Dyretæmmer”, og ikke den samlede balletmusik”.

Der skal være plads til rigtig meget musik på de tre CD’er, og på denne første CD er der samtidig store udfordringer og opgaver for nogle af Aarhus Symfoniorkesters faste solospillere. F.eks. er solofløjtenist Lena Kildahl solist i Tarps lyse og elegante Concertino for fløjte og orkester og koncertmester Stanislav Pronin er solist senere på ugen, når det gælder Tarps Concertino for violin og orkester.

Meget apropos for Tarps franske fornemmelser er Preben Iwan også producer på et netop afsluttet fransk CD-projekt med Aarhus Symfoniorkester og orkestrets franske chefdirigent, Marc Soustrot. CD’en blev indspillet i Symfonisk Sal lige før sommerferien og rummer både kendte og mindre kendte toner af George Bizet. Preben Iwan har arbejdet på højtryk med at få Bizet-CD’en, som udgives på selskabet Danacord Records, færdig til septemberudgivelsen. Under optagelserne modtog Preben Iwan en SMS fra chefdirigenten, som godkendte det perfektionerede, finpudsede og færdige resultat med ordene ”I am very, very happy!”

Alt tyder på, at Svend Erik Tarps fransk-inspirerede musik er i de allerbedste hænder, og CD-lytterne har masser af godt og spændende nyt fra orkesteret at se frem til.

”Hjem” til Aarhus
Preben Iwan rejser 5-6 måneder hvert år i forbindelse med sit arbejde, fortæller glad og helt spontant, at han er faldet pladask for Aarhus. ”Jeg er oprindelig fynbo, men har arbejdet i en årrække i DR og DR Symfoniorkestret, og har faktisk ikke været meget i Aarhus før mit samarbejde med Aarhus Symfoniorkester i jeres fantastiske Symfonisk Sal. Og det er ikke løgn, det dér med ”Smilets by”. Når man rejser i storbyer verden rundt, er det skønt at komme til Aarhus, hvor folk er venlige og imødekommende. Og jeg elsker mine løbeture ud til Risskov”, fortæller Preben Iwan.

På foto ses hhv. dirigenten Tobias Ringborg (sort T-shirt), produceren Preben Iwan og solofløjtenist Lena Kildahl. Musikerne i Aarhus Symfoniorkester har bestemt fornemmet de franske strømninger i Tarps danske musik. Backstage lyder der meldinger om, at man kan høre både Ravel og Stravinskij i værkerne, og koncertmester Ian van Rensburg kendetegner musikken som ”let, sjov, lys og humoristisk”.