En koncert fyldt med billeder: Tjajkovskij og Mendelssohn maler mageløse billeder af det Italien, som de begge elskede – og Glière forvandler den menneskelige stemme til et koncertinstrument.
Glières fine koncert uden ord changerer mellem lykke og vemod. Det er vidunderlige Nadine Koutcher, der lægger stemme til solopartiet – og koncerten er faktisk hendes signaturværk: ”Koncerten handler om glæde, om sorg – og om eftertænksomt drømmeri. Jeg er sikker på, at publikum vil elske den,” fortæller hun.
Vi skal også hele to gange til Italien. I Capriccio italien er Tjajkovskij i sit mest glans- og glædesfyldte humør – som om Italiens varme og ubekymrethed er blevet bragt midt ind i koncertsalen.
Mendelssohn kaldte sin italienske symfoni for ”en blå himmel i A-dur”. Han kom til landet 50 år før Tjajkovskij, men var lige så indtaget i landet som sin komponistkollega. ”Det bliver det muntreste værk, som jeg nogensinde har skabt,” sagde den unge komponist om symfonien.