Anders Koppel - Koncert for Hammondorgel og orkester
Hvem er du egentlig? Dette eksistentielle spørgsmål har Anders Koppel måtte stille sig selv, da han tog opgaven at skrive den første koncert til sig selv som solist – og til sit elskede Hammond B3 orgel, som har fulgt ham på scenen i mere end 50 år. Orglet stod også klar torsdag d. 8/11, hvor vi spillede med på uropførelsen af Koppels værk.
Hør Anders fortælle om værket, om samspillet med orkestret, og hvad det betyder musikalsk at se tilbage på sin karriere med en solokoncert:
”Mit trofaste gamle Hammond B3 orgel har fulgt mig igennem hele mit liv helt tilbage fra 1969. Jeg har spillet på det i sin tid i Savage Rose (blandt andet i Dødens Triumf), og igennem 35 år i Bazaar (sammen med Peter Bastian og Flemming Quist Møller), sammen med jazzmusikere som Kenny Werner og Miroslav Vituos – og naturligvis i mit årelange samarbejde med min søn, saxofonisten Benjamin Koppel. Og vi to er stadigvæk på landevejene med koncerter overalt i landet sammen med mange forskellige grupper. Så det er selvfølgelig et instrument, der betyder noget helt særligt for mig. Denne nye Koncert for Hammondorgel og orkester vil naturligt nok blive præget af al den musik, som er strømmet gennem instrumentet igennem 50 år.”
Koncerten er Anders Koppels 33. koncert for soloinstrument(er) og orkester. Han har blandt andet skrevet fire marimbakoncerter, syv saxofonkoncerter, koncerter for de fleste af orkestrets instrumenter og desuden koncerter for klaver, harpe, slagtøj med mere. Koncertformen har altså spillet en afgørende rolle i Anders Koppels kompositoriske virke. Denne koncert adskiller sig imidlertid på mange måder: For eksempel er det den første koncert, som Anders Koppel har skrevet til sig selv – og så er det, så vidt vides, den eneste koncert i verden for hammondorgel og symfoniorkester. Derfor er den alt andet end blot endnu en koncert i rækken, fortæller Anders Koppel: ”Jeg er meget taknemmelig for at have fået denne mulighed af Aarhus Symfoniorkester og Aarhus Symfoniske Orgelfestival for at ’gøre status’ og samtidig prøve noget helt nyt.” Koncerten er i 3 satser, der bindes sammen af frie kadencer.
Projektet er støttet af Koda Kultur / With support from Koda’s Cultural Funds.