Overjordisk musik – og mad: Musik fra Babettes gæstebud

En overjordisk oplevelse. Det er, hvad maden bringer gæsterne til Babettes middagsselskab i Karen Blixens mageløse lille novelle om at bringe det magiske ind i hverdagen. Gabriel Axel filmatiserede novellen i 1987, og Per Nørgård skrev denne lille pastorale til filmen – fyldt med sfæriske klange og udenjordiske længsler.

Her er, hvad Per Nørgård selv fortæller om musikken:

”Pastorale er melodisk enkel, for ikke at sige iørefaldende. Melodien stammer fra min salmemelodi “Jesusalem”, som præger meget af min musik til Gabriel Axels Oscar-vindende film “Babettes Gæstebud” (Bedste Udenlandske Film 1987), en film som er baseret på en novelle af Karen Blixen. Det er historien om to søstre, som er medlemmer af en meget puritansk menighed, men som alligevel beslutter sig til at afholde gilde og feste med jordiske (gastronomiske) lyksaligheder. Pastoralen høres under dette måltid.

Under den sangbare overflade i Pastoralen gemme sig metriske tvetydigheder, idet skift mellem betonet og ubetonet takt tvinger øret til at opfatte fraser som værende skiftevist på-slaget og ved-siden-af-slaget. Denne tvetydighed og svæven luller tilhøreren ind i en pastoral enkelheds paradisiske univers, hvilket stemmer overens med ånden hos gæsterne ved banketten hos Blixens to søstre i filmens centrale scene.”