Mozart i det mørke hjørne: Strygekvintet nr. 4

”Bratschkvintet” kalder man også den slags kvintetter, hvor der er tilføjet en ekstra bratsch i forhold til strygekvartetten. Det giver musikken en mørk og melankolsk klang – og det udnytter Mozart til fulde i sin fjerde strygekvintet.

Den står i g-mol, og det var en toneart, som Mozart godt kunne lide. To af hans bedste symfonier står i samme toneart: Den kendte nr. 40 – og så nr. 25, som man simpelthen bør unde sig selv at lytte til mindst én gang om året (tippet er hermed givet videre…).

Musikken er lige dele dramatisk og lyrisk, når Mozart leger med lys og mørke. Tredjesatsen i kvintetten var for øvrigt Tjajkovskijs favorit: ”Ingen har lige så fuldendt evnet at udtrykke følelsen af resigneret og utrøstelig sorg i musik.” Derfor er kontrasten også stor til sidste sats, hvor intense følelser bliver afløst af en mere letfodet finale. Vi startede i mørket og slutter i lyset.

Og hvis man skulle have lyst til at høre mere musik i g-mol er her et link til den fantastiske symfoni nr. 25. Vi har valgt et klip med noder til – så kan man se det samme som musikerne, der spiller: