Femårig millionstøtte til symfonisk vision

Salling Fondene støtter Aarhus Symfoniorkesters vision om udvidelse og udvikling med et tilskud på 5 millioner kroner fordelt over de næste fem år.

Det er med stor glæde, at Aarhus Symfoniorkester i dag kan offentliggøre en støtte fra Købmand Herman Sallings Fond på 5 millioner kroner, som ikke blot sikrer en udvidelse af besætningen med to strygere, men over de næste fem år skaber et solidt fundament for orkestrets klare vision: at blive byens – og landsdelens – 4. store internationale kulturinstitution, i liga med Moesgaard, Den Gamle By og ARoS.

”Det er en helt enestående nyhed. Sallings Fondene spiller endnu engang en helt særlig rolle for kulturlivet i Aarhus. Med den flotte donation spiller de med på ambitionerne om at gøre symfoniorkestret endnu bedre, samtidig med at vi sikrer at stadig flere borgere får glæde af at høre vores fremragende orkester, ” siger rådmand for Kultur og Borgerservice i Aarhus Kommune Rabih Azad-Ahmad

”Aarhus har et orkester i topform, og bag dets ambitioner ligger der en stærk vision og plan om at nå bredere og længere ud, og det er dét arbejde vi gerne vil sikre med en fast årlig støtte de næste fem år – samtidig med at vi kan indfri en del af orkestrets ønske om at udvide besætningen,” fortsætter Karin Salling fra Salling Fondene.

”Konkret betyder den generøse støtte fra fonden, at vi kan ansætte to ekstra strygere. På samme tid får vi økonomisk kontinuitet til at fortsætte den rivende udvikling, Aarhus Symfoniorkester befinder sig i, og kan fortsætte vores målrettede tiltag på at gøre orkestret til en førende kulturinstitution i Aarhus og for regionen. Det er ganske enkelt helt fantastiske nyheder for orkestret og for vores landsdel,” siger musikchef for Aarhus Symfoniorkester, Kristian Rahbek Knudsen.

Visionen og de opstillede mål for Aarhus Symfoniorkester over de næste fem år, omfatter følgende fokusområder:

  • UDVIDELSE AF ORKESTRET. Opretholde højt internationalt niveau, mere attraktivt og bredere repertoire, samt tiltrække flere stjernedirigenter og -musikere.
  • PARTNERSKABER MED ERHVERVSLIVET. Øget selvfinansiering gennem partnerskaber med lokale og regionale virksomheder, der ikke blot skaffer midler til orkestret, men skaber værdi og nyt publikum blandt virksomhedernes ansatte.
  • MUSIKALSK UDVIKLING. Troværdig og loyal fortolkning af det symfoniske kernerepertoire samt sikre en videreudvikling af det symfoniske repertoire gennem bestilling af nye værker og et fokus på ny dansk og international kompositionsmusik.
  • NYE MÅLGRUPPER OG ALTERNATIVE SPILLESTEDER. Musikalske oplevelser af international kvalitet skal nå længere ud, både i form af nye koncertuvante kunder i Symfonisk Sal i Musikhuset, men også via alternative spillesteder i byen. Den brede befolkning er i fokus, men særligt børn, unge og sociale udsatte skal have muligheden for at få klassiske musikoplevelser.
  • MÅLRETTET FORMIDLING. Formidling i øjenhøjde, særligt via digitale platforme, skal gøre det let for alle at komme ind i musikken og ind i koncertsalen.
  • UDBREDELSE AF LIVSGLÆDE. Klassisk musik skaber et mange-facetteret oplevelsesrum, der øger livsglæden og -dybden hos det enkelte menneske. Gennem øget orkesteraktivitet og bredere formidling, søger Aarhus Symfoniorkester at sikre, at alle har mulighed for at tage del i denne musikalske fejring af livet.

Kontakt

Jes Vang
Kommunikationsmedarbejder
Aarhus Symfoniorkester
Musikhuset Aarhus
Skovgaardsgade 2C
8000 Aarhus
T: 4185 6633
E: jeva@aarhus.dk

For Salling Fondene:

Dansk Supermarked Group Communication
telefon: +45 8778 5002
e-mail: press@dsg.dk