Hvad skal vi høre i dag?

Hvad skal vi høre i dag?

At gå til koncert med sit barn kan være en hyggelig, nærværende og givende oplevelse for både voksne og børn. At sidde i koncertsalens dæmpede belysning sammen og dele en musikalsk oplevelse giver gode minder, som man kan tale med barnet om i lang tid efter. Den fælles oplevelse styrker båndene mellem forældre og barn, og barnets forhold til musik og musikkens virkemidler bliver rigere.

Når musikken opleves “live” er der masser at kigge på for barnet: Hvilke instrumenter der spiller, hvordan musikerne ser ud, er det mænd, kvinder, unge, børn? Og barnet mærker, hvordan musikken føles i kroppen, når den spiller rigtig kraftigt og meget svagt. Det bliver en levende oplevelse med rigtige mennesker, der spiller, i modsætning til musik fra en højtaler, der er mere diffus, for hvor kommer den egentlig fra og hvem spiller musikken? Når barnet oplever den levende, spillede musik “live” ser det menneske bag, og får måske den tanke – bevidst eller ubevidst – at de selv kan komme til at spille et instrument en dag og opleve glæden ved selv at spille – alene eller sammen med andre.

Hvilke koncertoplevelser skal jeg vælge?

Der findes mange forskellige muligheder for at opleve musikken “live” med sit barn. Gennem Musikkens Børn har I allerede oplevet flere koncerter afstemt efter netop jeres børns alder. I løbet af året findes der mange forskellige andre koncertoplevelser for børn og familier rundt omkring i byen, og i takt med at jeres børn bliver ældre, kan I introducere dem for flere og flere indtryk og stimuli.

Om sommeren er der en del børnekoncerter i både jazzfestivalen og festugen for børn i alle aldre og resten af året er der også mange muligheder f.eks. afholder Musikhuset Aarhus en musikfestival for børn i den sidste weekend i januar, hvor hele musikhuset bliver fyldt med koncertoplevelser for børn og familier.

Man kan også gå ind på Musikhusets kalender og se alle forestillinger og koncerter for børn og familier.

👉 www.musikhuset.dk/kalender

I symfoniorkestret afholder vi også familiekoncerter flere gange om året. Nogle gange kan de små være med, og nogle gange er det for lidt større børn. Til næste forår spiller vi de to musikalske eventyr Peter og ulven og Tubaen Tubby i samme koncert. Det er en gratis for alle – man skal bare reservere en plads for at komme ind.

Inden koncerten

Tal med dit barn om det I skal ind og høre inden koncerten. Hvis koncerten er interaktiv eller har en gennemgående historie, så snak om hvad historien handler om. De fleste voksne vil ikke have afsløret handlingen inden en forestilling, men for de fleste børn er det omvendt. De vil gerne forberedes og vide, hvad der kommer til at ske. Når de ser koncerten, vil de opleve genkendelse og have en bedre forståelse for, hvad der sker og derved føle sig mere trygge i koncertsituationen. Hvis koncerten er interaktiv og opfordrer til aktiv deltagelse fra publikum, så fortæl dit barn om det inden, så barnet ikke bliver overrasket over det, når det sker. Hvis barnet er godt forberedt, er der større chance for, at det har lyst til at deltage aktivt.

For nogle børn kan lydniveauet til en koncert være for voldsomt. Men de kan godt have lyst til at deltage alligevel. Hvis du ved at dit barn er lydfølsomt, kan du have et par børne-høreværn med i tasken. Lad barnet få dem på, hvis musikken bliver for høj, så kan barnet stadig opleve koncerten og få en god oplevelse med hjem og måske næste gang høre med uden høreværn.

Efter koncerten

Når koncerten er slut, er det en god idé at snakke om oplevelsen sammen. Giv barnet god tid til at stille spørgsmål og reflektere sammen med dig. Hvis du gerne vil komme lidt tættere på dit barns oplevelse, kan du spørge barnet, hvordan det oplevede koncerten. Ofte er vi tilbøjelige til at dømme det vi ser og hører som det første: Synes du det var godt eller dårligt? Men måske er det mere interessant at tale om, hvad vi hver især fik ud af det vi så og hørte. Det kan du gøre ved f.eks. at sige: Gjorde musikken dig i godt humør? Var musikken nogle gange lidt trist? Gjorde det dig ked af det? (hvis der f.eks. var noget, der var sørgeligt/melankolsk). Handlede musikken om noget? (barnet kan have oplevet en handling gennem frie associationer og fantasi, som kan være spændende at høre om, da det siger meget om, hvordan barnet oplever musikken: som en fortælling, som en følelse, som rene sanseindtryk). I kan også tale om, hvad I har lyst til at se næste gang og sammen planlægge endnu en koncerttur.

God fornøjelse!