Instrumentleg og lydopdagelse

Instrumentleg og lydopdagelse

Når barnet er 1 år, er der mange musikalske aktiviteter, man kan lave med barnet derhjemme. Sætte musik på og danse rundt i stuen med barnet på armen eller ved hånden. Synge de kendte fagtesange fra ens egen barndom fx Lille Peter Edderkop, Giraffen Gumle, Mon du bemærket har og lignende. Slå på gryderne med en ske og synge yndlingssangen. Synge og lege en af de mange sange fra Tutti-koncerterne eller spille på forskellige instrumenter sammen med barnet.

Det er vigtigt, når man synger og spiller med sit barn, at man selv er meget aktiv. Barnet spejler den voksnes bevægelser og lyd og vil forsøge at efterligne, når det er fysisk og kognitivt i stand til det. Hos det 1 årige barn kan der godt gå noget tid, før barnet er aktivt deltagende og fx rasler, når du rasler eller laver en fagte i en fagtesang. Måske sidder barnet længe og kigger på dig, mens du spiller og synger. Bliv endelig ved og vent på reaktionen fra barnet. Den skal nok komme. Måske ikke i dag eller i morgen. Måske kommer den under aftensmaden, hvor barnet pludselig gentager en linje fra en sang eller klasker hænderne i bordet og trommer.

Tiden nærmer sig, hvor det snart er december. Julegaveindkøbene er lige om hjørnet og måske overvejer I, hvad der skal stå på barnets ønskeliste. Ofte er forældre i tvivl, om det er relevant at anskaffe instrumenter til barnet allerede nu? For kan en 1 årig få noget ud af at spille på instrumenter?

Her kommer en række ideer til, hvordan instrumenterne kan bruges med det lille barn.

  • Rasleæg

    – er gode at rasle med, bide i og slå ned i gulvet eller gemme rundt på kroppen. Spil løs til alle de børnesange I kender og syng fx Museleg eller Jeg kan rasle og rasle fra årets tumlingekoncert. Der findes et hav af rasleægssange, se fx Dorte Nørgaards ”Babyrytmik” og Hanne Kurups ”Sammen” (kan lånes på biblioteket).

  • Tromme

    – vælg en lille børnetromme, barnet kan sidde med mellem benene. Læg køllerne væk, og brug hænderne til at spille med. Det er fint at have to trommer, en til hver. Udforsk sammen hvilke lyde trommen har, når man spiller med hænderne, finderspidserne, knoerne osv. Spil og syng en sang sammen. Du behøver ikke kunne en bestemt rytme. Prøv dig frem og se om du kan finde noget, du synes, passer til sangen. Spil kraftigt (og syng kraftigt) og svagt (syng svagt). Øv jer i at starte og stoppe: spil på trommen og sig: Ååååh stop! Og tag hænderne op over hovedet, så du tydeligt viser barnet, hvad man skal. Gentag mange gange. Syng fx Vi er alle sammen vilde af Lotte Kærså og gentag første vers mange gange. Tæl evt. højt til fire inden sangen gentages. Hør den her:

  • Ukulele

    – hvis I har lyst til at introducere barnet for guitar/ukulele, så køb en ikke for dyr ukulele i en musikforretning frem for en ’guitar’ fra en legetøjsbutik. Fx i Akustikken, der ligger på Frederiksbjerg i Aarhus eller på nettet. En ukulele kan stemmes og spilles rigtigt på, hvis mor og far får lyst til at prøve, og der findes mange gratis apps til telefonen, der kan hjælpe én med at stemme. Det hedder en tuner. En for dyr ukulele vil man måske værge sig ved at give til barnet. Lad barnet gå rundt med ukulelen og lege med den og prøv selv at klimpre lidt på den, så barnet ser, hvordan instrumentet bruges.

  • Xylofon eller klokkespil

    – vælg et hvor stavene sidder fast, så barnet ikke kan tage dem af og putte dem i munden. Lad barnet sidde og slå med køllerne på instrumentet og udforske dets muligheder. Lad instrumentet stå fremme så barnet altid kan komme til det og spille, når det har lyst.

  • Motorikredskaber

    – tørklæder og ærteposer er også dejlige for det lille barn. De købes på nettet fx her: www.trommus.dk Du kan også selv sy ærteposer af stofrester med indhold af ris, tørrede linser eller rørperler, så posen kan vaskes. Kan du huske at vi legede med tørklæder til Smetanas Moldau (Det er den, vi også kalder Der bor en fugl i skoven, når vi spiller den i den mindre udgave med sang)? Hør den her i orkesterversion:

Vi anbefaler, at du køber børneinstrumenter i en musikforretning frem for i en legetøjsbutik for at få den bedste kvalitet til prisen. Fx www.drumcity.dk eller www.thomann.dk.

At begive sig ud i instrumentleg med det lille barn behøver ikke nødvendigvis indebære en masse nyanskaffelser. Det kan være mindst ligeså spændende at gå på lydopdagelse i køkkenskabene.

Find gryder, plasticbøtter og skåle i forskellige størrelser og materialer frem. Nogle bøtter egner sig til at slå på med hænderne. Det gør det lettere at variere lydniveauet – fra det helt store tordenbulder med hele håndfladen, over små regndråbedryp med fingerspidserne, til de mindste kradselyde med neglene.

Andre ting får de bedste lyde frem, når man bruger grydeskeer, smøreknive og paletknive af træ som trommestikker. Klodser, rasleæg og andre mindre genstande kan puttes i plastbeholdere med låg og rasles med og hældes ud med et stort rabalder. Det kan være sjovt at eksperimentere med stemmens klang og dynamik ned i forskellige skåle. Sæt skålens åbning op til munden og sig lyde: som en stor brølende ko, en lille bitte kat, en hvislende slange eller en glad, gøende hund.

Spil på dit hjemmelavede instrumentarium til orkestermusik som fx Offenbachs Can-Can. Eller brug spilleidéerne som beskrevet ovenfor.

I kan også gå på lydopdagelse udenfor. Den riflede bark på et gammelt træ, har en sjov lyd, når man skraber over den med en pind. De mange nedfaldne efterårsblade hvisler om fødderne i tørt vejr. Der findes også legepladser, der er indrettet til lydleg med store udendørs xylofoner og andre instrumenter. En sådan findes fx på legepladsen ved Børnehaven Søskrænten i Stavtrup. Legepladsen har offentlig adgang i weekenderne.

God fornøjelse!