Lilli Paasikivi

Den finske sopran Lilli Paasikivi stod foran et veloplagt Aarhus Symfoniorkester, da Mahlers tredje symfoni blev opført. Lilli Paasikivi er meget begejstret for Mahlers musik, hvor det især er det melankolske der tiltaler hende.

”Mahlers musik har altid en form for smuk smerte. Det har hele spektret af menneskelige følelser, i hvert værk. Han skriver til instrumenterne som var de menneskestemmer. F.eks. er vindsoloerne i Mahlers musik meget rørende, for de har alle en særlig karakter. Musikken er meget melankolsk, hvilket taler til mig på en måde, der påvirker mig følelsesmæssigt og som jeg finder meget inspirerende” forklarer Lilli Paasikivi.

For Lilli Paasikivi er det som at åbne døren til at lille univers, når hun hører Mahlers symfonier.
”I den sidste sats føler jeg, at jeg har den bedste plads i huset, for jeg har sunget min solo og så begynder den meget langsomme og smukke del med strygere. Det har en næsten religiøs fornemmelse” fortæller Lilli Paasikivi.

Når Mahlers univers er blevet pakket sammen igen, går turen hjem til Finland, hvor Lillis andet job venter. Ud over at være mezzosopran, er hun også kunstnerisk direktør for den finske nationalopera.

”Jeg skal tilbage til Finland. Vi har lige fejret 100-året for Finlands uafhængighed. Så vi har haft en masse forskellige slags optrædener i hele Finland. Men nu skal jeg tilbage til noget, der er meget mere brutalt og hverdagsagtigt – jeg skal forhandle fagforeningskontrakter. Så på mandag skal jeg tilbage til forhandlingsbordet. Det er den anden side af mit arbejde”, siger Lilli Paasikivi med et smil.

Det lyder umiddelbart som en stor opgave at varetage to tidskrævende stillinger på samme tid, men Lilli Paasikivi trækker bare på skuldrene, og på smilebåndet inden hun konstaterer, at hun nok først og fremmest er kunstnerisk direktør, som også er operasanger før hun smilende udbryder: ”Jeg klarer begge dele”.