Maria Lucia & David Firman

Sangerinden Maria Lucia står foran Aarhus Symfoniorkester, når 2018 skydes i gang med en nytårskoncert, under kyndig ledelse af dirigent David Firman.

Maria Lucia er født og opvokset i Aarhus, så for hende er koncerten også en mulighed for et gensyn med hjembyen.
”Jeg elsker at komme tilbage til Aarhus. Jeg glæder mig altid ekstra meget, når jeg skal hjem til hjembyen. Det er noget helt særligt at stå med Aarhus Symfoniorkester, i Aarhus, i Musikhuset, som var et af de store huse, jeg som barn kiggede længelsfuldt mod og drømte om, at jeg en dag skulle stå på scenen. Så det er noget helt særligt” fortæller Mara Lucia entusiastisk.

Musikken har altid fyldt en masse hos Maria Lucia. Som barn sang hun i Aarhus Pige- og Drengekor og optrådte i lokale amatørmusicals. I 2003, som blot 19-årig vandt hun TV2’s talentshov, Popstars Showtime. Samme år bestod hun desuden sin studentereksamen, og et musikalsk grundkursus.

Siden da har kalenderen været fyldt, og CV’et er blot blevet mere imponerende. Alt fra musicals som ’Les Miserables’, ’Skønheden og Udyret’ og ’Aladdin’, blot for at kradse i overfladen. Derudover har hun også sunget den danske stemme til titelsangen ’Lad det ske’, fra den enormt populære Disneyfilm ’Frost’.

Forventningens glæde
Maria Lucia har selv valgt, hvilke værker der skal opføres ved nytårskoncerten og værkerne er udvalgt efter helt særlige kriterier.
”En klassisk nytårspromenadekoncert, synes jeg, skal indeholde lidt af det hele. Der skal være nogle gode, klassiske, svulstige numre. De skal være lange nok til, at man kan læne sig tilbage i sædet, måske lukke øjnene og tænke på det år der kommer, og det år der har været. Jeg har det personligt sådan, at det er en refleksionskoncert” siger Maria Lucia.

Men Maria Lucia vil ikke løfte sløret for, hvilke numre der bliver spillet. For hende er forventningens glæde en vigtig del af en nytårskoncert, men hun lover, at orkesteret samt dirigenten David Firman er i topform.
”Det er altid enormt trygt og ekstremt lærerigt, fordi David Firman giver så meget af sig selv. Det er virkelig rart for en sanger, når man skal stå foran et kæmpe orkester” forklarer Maria Lucia.

David Firman

Han har stået bag det musikalske element i nogle af de største West End-forestillinger, lavet filmmusik og nu står han foran Aarhus Symfoniorkester og skal dirigere årets nytårskoncert. Men det har ikke altid ligget i kortene, at David Firman skulle leve af musikken.

”Du er vanvittig! Du kan ikke leve af at være musiker”. Det var den reaktion David Firman fik, da han fortalte sin far, at han ville være musiker.

Inden David tog beslutningen, havde musikken kun været et frirum, hvor han kunne slappe af. Det skyldtes ikke manglende talent eller lyst, for David havde allerede dengang modtaget mange års musikundervisning, og et stipendium til Cambridge University, hvor han fik æren af at være assisterende organist. Weekenderne gik med at rejse rundt og spille musik – alt fra jazz til klassisk. Bare det var musik.

”Mine forældre var fra arbejderklassen og de syntes, at musik var en vanvittig levevej. Så de to første år på universitet studerede jeg engelsk litteratur. Jeg skulle være engelsklærer eller noget i den stil” fortæller David Firman og fortsætter: ”Men engelsk kedede mig. Jeg kunne godt lide det, men jeg ville ikke bruge resten af mit liv på det. Så jeg tænkte: hvornår har jeg sidst været oprigtigt lykkelig og nydt livet til fulde? Det gik op for mig, at det der gjorde mig lykkelig, var at spille musik – fra morgen til aften”, fortæller David Firman om beslutningen, der skulle ende med at ligge grundstenen til en lang karriere som musiker, dirigent og komponist.

Dirigentens ansvar
David Firman modtager stor ros for sin måde at dirigere et orkester, eller i Maria Lucias tilfælde, en sanger.
”Min tilgang til at dirigere er: hvordan kan jeg inspirere musikerne til at gå den ekstra mil? Dirigentstokken laver ingen lyd”, siger David Firman, mens han vifter med hånden, før han tørt konstaterer: ”…hvilket der nok er mange, der er glade for”, på ægte britisk manér.

For David Firman er hjernen, øjnene og følelserne dirigentens vigtigste redskaber, ikke dirigentstokken.
”For længe siden besluttede jeg for mig selv, at hvis en musiker falder ind forkert, er det delvis min skyld. Så er det fordi jeg ikke har været tydelig nok, jeg har ikke tænkt med nok intensitet. Hvis du er i stand til at projicere din vision til orkesteret, så vil de vide hvad de skal gøre, baseret på din udstråling” forklarer David Firman.

David Firman kan man mærke, når orkesteret ved, hvad han ønsker af dem.
“Det er ret tydeligt. Musikken begynder at løfte sig, den begynder at svæve. Der er et øjeblik, hvor man kan ligge dirigentstokken fra sig, og orkesteret ved lige præcis, hvad de skal gøre”, fortæller David Firman.

I konstant bevægelse
Hvorvidt David Firmans far stadig anser musikerlivet som en smule vanvittigt er uvist, men der er ingen tvivl om, at David Firman kan leve af at være musiker. Kalderen er fyldt med flere koncerter, han skal i studiet og indspille musik til en film og så skal David også lige skrive nogle numre til en musical.

”På engelsk har vi et udtryk der hedder: a moving target is more difficult to hit (et mål i bevægelse er sværere at ramme). Jeg kan godt lide at tænke på min karriere som et mål i bevægelse. Hver gang nogen tager sigte og siger: ”lad os få ram på ham!”, så har jeg flyttet mig til at andet sted” forklarer David Firman inden han fortsætter: Musik fortryller mig, i alle sine former, i alle sammenhænge. Jeg elsker, at jeg har haft mulighed for at arbejde med musik i alle mulige former, både studieindspilninger og koncerter, store som små”.