Påskeæg og gækkebreve

Påskeæg og gækkebreve

Foråret er over os, dagene bliver varmere, og det pibler frem i naturen og i haven. Vintergækker, påskeliljer, anemoner og andre forårsbebudere giver farve til foråret, og vi kan glædes over det liv, der skyder frem for hver dag der går.

Med foråret kommer også påsken, der byder på mange dejlige traditioner, som kan deles med børnene i familien.

En af de traditioner de fleste børn elsker er gækkebreve. At klippe et fint mønster i papir og skrive et vers på; og ikke mindst at skrive sit navn med prikker og sende brevet af sted og håbe på, at modtageren ikke gætter navnet på brevet. For så vanker der et påskeæg! I Danmark har vi en lang tradition med at klippe og sende gækkebreve, og børnene kan sagtens være med! Find børnesakse og papir frem og klip sammen med dit barn. Lad barnet selv finde på mønstre og vis nogle enkle metoder til barnet, så det kan blive inspireret til at bruge sin egen fantasi. På nettet kan du finde masser af inspiration til fine gækkebreve, mange af dem er for svære at klippe for de små, men måske de voksne kan prøve et af de lidt sværere skabeloner og derved inspirere børnene og vise dem hvilke muligheder og teknikker der er. Fx at klippe kanten på brevet i et takket eller buet mønster.

Der er masser af skabeloner på nettet, her kan du se nogle af dem:

👉 Gækkebreve

👉 Endnu flere gækkebreve

Gækkebrevet skal selvfølgelig også have en tekst, og der findes mange gode påskerim, som de fleste kender. Den mest kendte er nok: Mit navn det står med prikker, pas på det ikke stikker!

Her kan du finde 10 fine gække-vers:

👉 Vers til gækkebreve

Men du kan også selv finde på et rim til dit brev. Leg med ordene og find sammen noget der rimer. Det er dejligt for barnet at være medskabende i processen. Hvis I vil pynte gækkebrevet endnu mere, så læg en presset vintergæk eller anden forårsblomst ind i brevet, og så er det bare med at sende det af sted og håbe på et rigtig stort påskeæg! Lyt eventuelt til Grete Agatz’s søde sang om vintergækken imens.

Rim og remser

Rim og remser er desuden sjove at lege med musikalsk. I kan lege med stemmernes klang, mens I siger nogle af de remser, I kender. Det kunne f. eks være ”Nede i fru Hansens kælder” eller ”Hvem er det, der banker”. Prøv f. eks at tale som en gnækkende heks, en buldrende trold, en pibende mus og en forfinet dame. Eller I kan tromme til og lege med t skifte tempoet fra hurtigt til langsomt, dynamikken fra svagt til kraftigt eller omvendt. De fleste børn elsker også lyden af vrøvlerim, hvor man bare finder på en masse hjemmelavede ord, som ikke betyder noget, men som bare har den der dejlige rytmiske rime-fornemmelse, når de sættes efter hinanden. For at få fantasien lidt på gled kan I lege med den gamle navneremse ”KAREN BAREN” I stedet for Karen kan I bruge jeres egne og familiemedlemmernes navne. Andre ord; især tostavelsesord kan også bruges. Når børn først fanger konceptet, er de næsten ikke til at stoppe igen og vil ofte prøve remsen med alt, hvad de får øje på.

KAREN BAREN KATTE VATTE VAREN
KATTE VATTE VEKOP THEKOP TAREN
OLE BOLE KATTE VATTE VOLE
KATTE VATTE VEKOP THEKOP TOLE
CYKEL BYKEL OSV…

Der har været en lille påskehøne…

Ved påsketid kan I også lege en musikalsk udgave ”tampen brænder” med påskeæg eller rasleæg sammen med den lille sang om påskehønen. Én går uden for døren, men de andre gemmer ægget. Helst et sted, hvor man kan se det uden at skulle løfte og flytte på ting. Den, der skal finde, kaldes ind igen og de der har gemt, synger sangen stille eller kraftigt alt efter om finderen er tæt på eller lang fra ægget. Kender I ikke melodien, kan I sige den som en remse og stadig bruge princippet om at skrue op og ned for lydstyrken alt efter hvor meget tampen brænder. I kan læse teksten herunder. Hvis I gerne vil lære den, kan I også lytte til den her, hvis I gerne vil lære den:

DER HAR VÆRET EN LILLE PÅSKEHØNE, DEN HAR ET PÅSKEÆG.
OG VI VED OGSÅ HVOR DEN HAR LAGT DET. FOR DEN HAR NEMLIG SAGT DET.
KIG OPPE, KIG NEDE. DU SKAL BARE LEDE.
KIG UDE, KIG INDE. PRØVE OM DU KAN FINDE DET LILLE PÅSKEÆG.