Variationer og minimorfoser

Dacapo Records har netop udgivet en ny CD med to af Poul Ruders værker – Bratschkoncert og Händels Variationer. Begge værker er indspillet af Aarhus Symfoniorkester.

Det første værk på albummet, Bratschkoncerten, er aldrig blevet indspillet på CD før. Poul Ruders beskriver selv værket som en hyldest til inderlighed, tålmodighed og skønhed, og selvom det er næsten 25 år siden værket blev skrevet, så understreger Ruders, at der stadig er brug for musik, der tager sig god tid og udvikler sig med stor tålmodighed.

Minimorfoser
Værket er komponeret med en teknik, som Poul Ruders kalder for “minimorfoser”.

”Minimorfoser består af minimalistiske forandringer. Værket er således bygget op fra bratschens melodiske linje, som kommer først i værket, og herfra udvikles uafhængige, samtidige lag, som anvender augmentation og diminution” forklarer Poul Ruders.

Musikken har en næsten senromantisk, ekspressiv stil og spilles med righoldigt og mangefacetteret udtryk af den norske bratschvirtuos Lars Anders Tomter.

Efter en uropførelse ved BBCs promenadekoncert blev Ruders enig med sig selv om, at bratschkoncerten var for lang. Værket blev forkortet til den version vi nu kan høre på den CD, der netop er blevet udgivet af Dacapo Records.

>> Køb CD’en hos Dacapo

90 variationer
Det andet værk på albummet, er Poul Ruders “90 variationer” over Händels Water Music, helt præcist de første otte takter af bourréen.
Ifølge Poul Ruders selv, havde de otte takter rumsteret i baghovedet på ham i årevis, før han komponerede de 90 variationer.

”Den originale melodi bliver langsomt trukket i både ører og næse, det kendte ansigt vrides fuldstændig af led, gradvist og ubønhørligt, indtil det er uigenkaldeligt forsvundet, men bliver så genfødt, genopstår i en anden form: mit portræt. Händel Variationer bliver til Ruders Variationer. Jeg varierer nu ‘mig selv’ indtil den bitre ende” forklarer Poul Ruders om konceptet bag værket.

De 90 variationer blev skrevet til Aarhus Symfoniorkesters 75 års jubilæum og var oprindeligt tiltænkt som 74 variationer – en for hver af Händels leveår. Poul Ruders kunne dog ikke stoppe ved det planlagte antal, der var simpelthen for mange ideer der pressede sig på. Derfor endte værket med at blive en del længere end planlagt.

Poul Ruders (f. 1949) er en af de mest spillede nulevende danske komponister både i Danmark og udland, og på Dacapos helt nye udgivelse med Aarhus Symfoniorkester og Lars Anders Tomter, kan man høre to af komponistens store værker Bratschkoncerten og Händel Variationerne.

“Der sker det, at den originale melodi, altså Händels otte takter (som har rumsteret i baghovedet på mig i årevis som et oplagt variationsemne), lad os kalde det ‘ur-portrættet’, langsomt bliver trukket i både ører og næse, det kendte ansigt vrides fuldstændig af led, gradvist og ubønhørligt, indtil det er uigenkaldeligt forsvundet, men bliver så genfødt, genopstår i en anden form: mit portræt. Händel Variationer bliver til Ruders Variationer. Jeg varierer nu ‘mig selv’ indtil den bitre ende. – Mission accomplished…”

Læs hele interviewet med Poul Ruders omkring udgivelsen her:
www.dacapo-records.dk/nyheder/handel-variationer-bliver-til-ruders-variationer

Poul Ruders portrætfoto af Suste Bonnén