Sanserne i musikken:
Muskel-led-sansen

Mennesket har 7 sanser: synet, hørelsen, lugtesansen, smagssansen, følesansen, vestibulærsansen og muskel-ledsansen. Denne gang skal det handle om den proprioceptive sans – også kaldet muskel-led-sansen.

Muskel-led-sansen registrerer kroppens og lemmernes indbyrdes position og bevægelse i forhold til hinanden og tyngdekraften, ved hjælp af følereceptorer i muskler, sener og led. Disse følereceptorer sidder i alle kroppens muskler og led og registrerer om musklen er spændt, afslappet, strakt eller forkortet samt hvordan leddenes stilling er.

Allerede fra det lille barn bliver født, begynder det at samle på bevægelseserfaringer gennem muskel-led-sansen. Hver gang en muskel eller et led udsættes for en ny bevægelse, husker musklen det. Sådan samler kroppen erfaringer gennem de aktive handlinger barnet udfører og lærer i opvæksten. Når barnet får erfaring med mange typer bevægelser gennem forskelligartede aktiviteter, er det godt forberedt på nye kropslige udfordringer og uvante situationer fremadrettet. Derfor er det vigtigt, at barnet deltager aktivt i alle hverdagens gøremål og gør de ting selv, som det allerede kan og også får lov at prøve at gøre det, det næsten kan.

Muskel-led-sansen trænes og udvikles altså gennem alle de bevægelser barnet gør gennem hele opvæksten og danner basis for den muskulære hukommelse, der ruster barnet til at agere i verden.

Musikalske aktiviteter underbygger denne udvikling når barnet danser, hopper, tramper, trommer, klapper, spiller og synger.

I den etablerede musikundervisning på musikskolerne møder barnet et alsidigt musikalsk program, der kommer omkring både den musikalske og den sansemæssige udvikling fra barnet er helt lille, og indtil det bliver skolebarn på de hold, der hedder Musik og bevægelse. Men også derhjemme kan man bevidst aktivere særlige sansesystemer hos sit barn.
Muskel-led-sansen kan fx trænes gennem følgende bevægelser:

  • Hoppe – op og ned, ned fra ting og op igen og på et ben med far eller mor i hånden
  • Trampe
  • Kravle
  • Gribe/kaste/sparke til en bold
  • Synge – sang træner musklernes hukommelse vha. muskel-led-sansen, når barnet leger med nye toner og lyde og synger børnesange og spontane/selvopfundne sange og de små stemmebåndsmuskler arbejder i tæt samarbejde med åndedrætsmuskulaturen.

I mange rammesange synger man om det, man gør: ’jeg har hjemme i drejeland, drejeland…’. Man synger altså, at man drejer, imens man drejer. Koblingen mellem sproget og kroppen – bevægelsen og ordene er med til at stimulere barnets sproglige udvikling og opnå bevidsthed om kroppens muligheder.


 

Ideer til aktiviteter, der stimulerer muskel-led-sansen

Ligesom i sidste måned, hvor det var den vestibulære sans, der var i spil, er rammesange en god aktivitet, når det er muskel-led-sansen, der er i fokus.

  • Jeg gik mig over sø og land er en god gammel klassisk rammesang, hvor mange bevægelser kan komme i spil:

    Download plakaten Grundbevægelser (pdf), hæng den på køleskabet og lad barnet pege på det næste ’land’ I skal til i sangen. Det kan også give den voksne nye ideer til bevægelser.

  • En elefant kom marcherende er også en klassiker og man kan med fordel trampe rundt i stuen med sin tumling og byde alle i selskabet op til elefantdans:

  • Find flere sjove sange, der indbyder til bevægelse på f.eks. www.hoppeline.dk/musik
  • Find masser af dejlige sange heriblandt mange rammesange i Lotte Kærsås sangbog: “Her bor jeg”, der kan lånes på biblioteket eller købes online.
  • Sæt kryds i kalenderen d. 28. marts, hvor der er mulighed for at høre Aarhus Symfoniorkesters familiekoncert med uddrag af værker af Beethoven – måske især hvis du er én af dem, der også har større børn (den vejledende aldersgruppe er 6-12 år)
  • Der er samme dag også mulighed for at opleve masser af musik for børn i alle aldre når Aarhus Musikskole afholder sin årlige åbent hus dag Musik til livet. Her vil der både være koncerter med bl.a. Sangskattekisten, Musik og bevægelse for de små og instrumentjagt, hvor børn i alle aldre har mulighed for at prøve alle musikskolens instrumenter sammen med en musiklærer.