Sanserne i musikken: Vestibulærsansen

Sanserne i musikken: Vestibulærsansen

Mennesket har 7 sanser: synet, hørelsen, lugtesansen, smagssansen, følesansen, vestibulærsansen og muskel-ledsansen. Når man taler om sanser og musik, er det nærliggende at starte med hørelsen, for musik er jo noget, vi hører! Men vi vil nu starte et andet sted. Nemlig med vestibulærsansen som også kaldes balancesansen eller labyrintsansen.

Når barnet er 1-2 år gammelt er det i gang med en rivende udvikling både fysisk og mentalt. Sansesystemet udvikler sig hastigt i tæt samspil med motorikken. Den vestibulære sans udvikles i et tæt samarbejde mellem ydre kropslige bevægelser og synet.

Vestibulærsansen opfanger hovedets bevægelser i forhold til tyngdekraften, og hjælper os med at orientere os: op, ned, højre, venstre, over, under og rundt. Det sker via receptorer i det indre øre. På den måde får vi informationer om, hvor vi befinder os henne i forhold til omgivelserne, samt hvilken retning vi bevæger os i. Vestibulærsansen fortæller os også, om vi er i bevægelse eller i ro.

I musikalske lege med barnet kan den vestibulære sans trænes og udvikles. Mange rammesange, udforsker grundbevægelserne: gå, løbe, hoppe, dreje, trille, skubbe, trampe, gynge osv. Se mere om sanser og grundbevægelser her:


Klik billedet for at se plakaten i fuld størrelse (pdf)

En rammesang er en sang, der har en fast ramme i hvert vers, f.eks. Jeg gik mig over sø og land, hvor man synger det samme i starten i hvert vers. Efterfølgende skal man vælge hvilket ’land’, man er kommet til: hoppeland, trampeland, hinkeland osv. Dvs. der er en frihed indenfor rammen, hvor barnet og de voksne kan være med til at bestemme hvilken bevægelse, der skal laves. Andre rammesange er fx:

  • Hvem vil være med til at hoppe? (Grete Agatz)
  • Stop stop et stoppested (Lotte Kærså)
  • Når trommen den spiller (Maria Burgård)
  • Jeg hilser på dig (Ingrid Oberborbeck)

I mange rammesange synger man om det, man gør: ’jeg har hjemme i drejeland, drejeland…’. Man synger altså, at man drejer, imens man drejer. Koblingen mellem sproget og kroppen – bevægelsen og ordene er med til at stimulere barnets sproglige udvikling og opnå bevidsthed om kroppens muligheder.


 

Ideer til aktiviteter der stimulerer den vestibulære sans

  • Syng rammesange, hvor I synger om det I gør. F.eks. Tutti er en tiger, Jeg gik mig over sø og land eller lignende. Kom omkring så mange forskellige bevægelser som muligt: danse, hoppe, dreje, trille, gå på tæerne, flyve, slå kolbøtter og lignende. Husk at mærke efter om dit barn reagerer voldsomt på at snurre rundt eller hænge på hovedet og hold lidt igen, hvis barnet bliver utilpas.
  • Læg barnet på et lagen eller tæppe og kør det rundt i stuen. Sæt noget roligt musik på imens eller syng en sang I godt kan lide. Find eksempelvis et stykke klassisk musik her på Musikkens børns hjemmeside
  • Øv barnet i at slå kolbøtter på en madras eller i dobbeltsengen
  • Øv barnet i at hoppe ned fra ting
  • Gå på legepladsen og gyng og syng. Syng Under den hvide bro eller hvad I ellers kan finde på. Mange spontansange opstår på gynger (spontansang er en sang der opstår i nuet, noget barnet finder på lige nu og handler oftest om det, barnet laver og oplever).


 

Anbefalet litteratur

Hvis du vil vide mere om barnets udvikling og det sansemotoriske system kan videre læsning findes på biblioteket eller købes.

Børnesangbøger med indledende kapitler om børns udvikling heriblandt sansesystemet:

Mere dybdegående læsning om hele det sansemotoriske system og hvordan man kan arbejde med problematikker knyttet til sansesystemet: