Sydbanks Nationale Musikpris 2012
Fagottist Eric Beselin blev årets modtager af Sydbanks Nationale Musikpris 2012. Ud over æren, fik Eric også en check på 100.000 kr. og en smuk statuette, da han blev hyldet i Symfonisk Sal i Musikhuset Aarhus, hvor Beselin befinder sig til dagligt sammen med resten af symfoniorkesteret.
“At få Musikprisen føles lidt som at vinde i Lotto“, siger Eric og tilføjer: “Jeg var både glad og overrasket over at få meddelelsen om, at jeg vinder prisen. Og så giver det lige lidt ekstra luft i økonomien“.
Fortjent vinder
Det er de fem musikchefer ved Danmarks fem landsdelsorkestre, som beslutter, hvem der skal modtage den prestigefyldte, nationale pris. En af de fem dommere er Musikchefen ved Aarhus Symfoniorkester, Palle Kjeldgaard. Ifølge musikchefen var det ikke svært at nå til enighed om dette års prismodtager.
“Eric er i besiddelse af et enestående teknisk overskud, og det synes for os andre, som om han har usædvanligt nemt ved at spille fagot. Han er en myreflittig og ihærdig musiker, som altid stræber efter det perfekte”, siger Palle Kjeldgaard.
Virtuost renæssancemenneske
Fagotten, som varetager basstemmen, er på mange måder det instrument, der samler symfoniorkestrets træblæsere. Fagotten er ansvarlig for at lægge en solid bund for de øvrige træblæsere, hvad angår rytme, intonation og klang. Det kan være svært at spille på fagot, fordi instrumentet er så stort. Der findes heller ikke mange virtuoser blandt fagottisterne, hvilket blot understreger Eric Beselins enestående talent.
Ifølge Palle Kjeldgaard er Eric Beselin lidt af et renæssancemenneske: “Han taler fem sprog, ved en masse om stort set alt, og alligevel er der en ting, han brænder for mere end noget andet, nemlig sit fag. Han er optaget af, at orkestret fungerer, og på sit eget instrument er han jo nærmest komplet. Han er usædvanligt virtuos på fagotten“, siger musikchefen og fortsætter: ”Det er afgørende for et orkesters kvalitet, at fagotten lægger en solid bund både hvad angår rytme, klang og intonation. Eric Beselin er denne samlende kraft i orkestret, og han har haft en central rolle og betydning for stabiliteten og kvaliteten i orkestrets træblæsergruppe”, siger Palle Kjeldgaard.
Svensk-schweiziske Eric Beselin kom til Aarhus i 1987, hvor vandt han stillingen som solofagottist i Aarhus Symfoniorkester. Siden dengang har han i årenes løb efteruddannet sig – i de senere år med særlig fokus på barokmusikken og barok-oboen, hvor Eric Beselin er en efterspurgt specialist i en række ensembler i Skandinavien. Han favner vidt med sin kunnen som orkestermusiker, kammermusiker og solist, og i de senere år har publikum i Aarhus oplevet Eric Beselins virtuositet som solist med Aarhus Symfoniorkester i koncerter af Rossini og Vivaldi.