Ungdom, eventyr, forelskelse og vanvid

Velkommen til Aarhus Symfoniorkesters sæson 22/23!

På forsiden af vores sæsonbrochure for denne sæson står fire ord: Ungdom, Eventyr, Forelskelse og Vanvid.

Disse udgør hovedtemaerne for vores fælles musikalske udforskning over de næste mange måneder.

Sidste sæson i Aarhus Symfoniorkester havde fire andre temaer: Begyndelser, Skabelse, Natur og Oprindelse, og på samme måde vil sæson 23/24 og sæson 24/25 også have deres egne overskrifter (som jeg selvfølgelig ikke vil afsløre endnu!).

Hvad laver de fire ord dér på forsiden af et koncertkatalog? Skal man som publikum forholde sig til det, eller kan man nøjes med bare at lytte til musikken? Jeg har lyst til at forklare nærmere, og derfor får du nu dette brev.

For det første: Nej, du behøver ikke forholde dig til disse temaer, hvis ikke du ønsker det. Man behøver ikke have hørt den ene koncert for at forstå den anden, ligesom man ikke behøver at dykke dybere ned i de mange røde tråde og sammenhænge som hver af disse fire sæsonener indeholder. Hver eneste koncert skal fungere 100% på egne præmisser. Det er reglen. Men ønsker man at følge med, at dykke dybere ned, at forfølge sammenhænge, temaer og udviklinger, så er der altså meget at hente, og vi vil gøre hvad vi kan for at give jer den mulighed.

Det skyldes alt sammen, at vi er i gang med et fireårigt eksperiment. Noget som ingen rigtig har gjort før helt på samme måde. Vi har udviklet noget vi kalder en ’orkesterdramaturgi’ – én lang tematisk bue, som spænder over fire sæsoner med Aarhus Symfoniorkester, og som i er inviteret til at udforske sammen med os.

Med 22/23 sæsonen er vi altså nu i gang med det andet år i den fireårige fortælling, og denne sæson handler i høj grad om individet. Den handler om det unge menneske der træder ud i den store verden og bliver formet af dét der møder ham; mødet med det andet, forelskelsen, udforskningen, eventyret, dødeligheden. Og man skal krydse det store hav for at blive voksen og modnes. Dermed handler denne sæson også om den ’heroiske fortælling’ – om erobringen af nye verdener, om nye erfaringer og nye hudafskrabninger, ligesom den er fyldt med eventyr og med mytologiske fortællinger om de unge elskende og den vanvittige og fatale kærlighed: Romeo og Julie, Hamlet og Ofelia, Tristan og Isolde m.fl.

Med til ungdommen hører altså også det sprudlende vanvid (’Ungdom og galskab!!’) og vi prøver at repræsentere og tematisere de ’vanvittige’ komponister. Derfor starter vi også sæsonen med Beethoven; geniet med det iltre, krøllede hår og koleriske attitude. Hans ’heroiske’ 3. symfoni er et monumentalt nybrud fyldt med -for den tid – vanvittige indslag, som enhver musikolog og musikelsker for længst har indset, ikke var vanvittige, men geniale.

Flere gange i løbet af sæsonen krydser vi det store hav, og strander på ukendte kyster eller på en øde ø. (Kig selv godt efter i brochuren).

Hvor sidste sæson repræsenterede den velkendte, sikre kyst – ”det oprindelige” – så er denne sæson udrejsen, og det er jo netop Ungdom med stort U.

U som i ukendt, utryg og ufremkommelig, og u som i udfarende, udforskende og udviklende.

Og så er sæsonen bare propfyldt med utrolig smuk musik. Jeg glæder mig til at høre det sammen med jer!

Med venlig hilsen
Jesper Nordin
Musikchef

Om forfatteren

Jesper Nordin er Musikchef for Aarhus Symfoniorkester og har 25 års erfaring i den klassiske musikbranche. Først som orkestermusiker, siden hen som dirigent, og nu som kunstnerisk leder og chef.