En dansker ved navn Gade
AF LEIF V.S. BALTHZERSEN
Denne dansker “ved navn Gade”, var Niels W. Gade, hvis 200 års fødselsdag vi fejrer i år. Det er blevet og bliver markeret med mange koncerter i hele landet, naturligvis også i Aarhus.
Herhjemme havde den dengang kun 24-årige violinist og søn af en instrumentmager to år tidligere vundet en vigtig konkurrence, der var blevet udskrevet af Musikforeningen i København. Den var med stor succes blevet uropført i 1841 i København.
Konkurrencen gik ud på, at man skulle skrive en ouverture, og Gade skrev sin Ossian-ouverture, en musikalsk fantasi i tidens ånd over nogle berømte (angiveligt) oldskotske digte.
Romantikerne var begejstrede for Ossian-digtene, og de blev oversat til dansk af Chr. Alstrup omkring 1790 og af Blicher i 1807-99. Allerede i 1785, dvs. før digtene udkom på dansk, havde Abildgaard malet sit maleri ” Den gamle blinde skotske barde synger til harpen sin svanesang”.
Efter uropførelsen skriver Mendelssohn overstrømmende til Gade om “den livfulde, udelte glæde hos hele publikum, som efter hver af de fire satser brød ud i den kraftigste applaus. Efter scherzoen var der en sand opstandelse blandt alle folk, og jubelen og applausen ville slet ingen ende tage – ligeså efter adagioen. Ligeså efter den sidste – og efter den første – altså efter dem alle! […] Med aftenen i går har De gjort hele leipziger-publikummet, som virkelig holder af musik, til Deres varige venner.”
Da Mendelssohn døde meget ung i 1847, overtog Gade hans fornemme stilling som chef for det berømte Gewandhausorchester. I forbindelse med udbruddet af den dansk-tyske krig i 1848 – den som blev til Treårskrigen – tog Gade imidlertid hjem til Danmark. Det blev afslutningen på en ellers lovende musikerkarriere i det store udland. Hjemme i lille Danmark København blev Gade gift med komponistkollegaen J.P.E. Hartmanns datter, Emma Sophie, der dog døde meget tidligt. Gade blev senere gift med Mathilde Stæger, og de fik sønnen Axel, der blev også blev komponist samt koncertmester i Det Kongelige Kapel.
Inspireret af Mendelssohns arbejde for musikuddannelserne stiftede Gade og Hartmann Danmarks første musikkonservatorium, Det Kongelige Danske Musikkonservatorium. Gade var leder af Musikforeningen med dets store kor, der bl.a. sang Gades mange korværker. Som ældre rejste han meget ofte til Tyskland, England og Holland for at dirigere.
Niels W. Gade døde i 1890, og hans store, flotte marmorkiste står i Holmens Kirke, hvor han var organist. Her ligger han i fornemt selskab, for i kapellet står bl.a. også søheltene Tordenskjold og Niels Juels kister.
Gade skrev værker indenfor mange genrer, og hans musik står i gæld til den tyske romantik, men den har også en særlig og egen dansk eller skandinavisk tone. Gades musik er altid smuk og afbalanceret, meget melodisk og velklingende med fine og rene nuancer. Der er mere at hente i den end blot den kønne guldalder-overflade, som er blevet hæftet på Gade og har formindsket hans værd i manges øjne.
Ingen har som han kunnet skildre den danske sommernatstemning som i Elverskud. Denne nationalromantiske ballade for kor, solister og orkester, der bl.a. indeholde Olufs ballade og morgensangen “I Østen stiger solen op”, er forblevet et af hans mest kendte værker ved siden af Bournonville-balletten Et Folkesagn, hvor Gade skrev de lyse yderakter, mens troldescenerne blev overladt til Hartmann – det alt for farlige lå nu ikke helt for Gade.
I slutningen af Et Folkesagn finder vi i øvrigt Brudevalsen, så Gade er faktisk med ved de fleste danske bryllupper! (Ligesom hans store forbillede, Mendelssohn, i øvrigt også er det med sin bryllupsmarch).
Blandt hans værker for strygere finder man de to fine Novelletter og den dejlige Mendelssohn-inspirerede Oktet.
Gade skrev 8 symfonier, hvoraf nr. 1 og 4 hører til de hyppigst opførte. I nr. 5 har han ganske usædvanligt komponeret en klaverstemme, ligesom i hans Frühlingsphantasie – begge var gaver til hans første kone, Sophie.
—
Dele af artiklen har i februar 2017 været trykt som kronik i Århus Stiftstidende.
Hør det med Aarhus Symfoniorkester
Om forfatteren
Leif V.S. Balthzersen er mag. art. i musik og tidligere musikchef for Aarhus Symfoniorkester (2000-2007).
Han er også forfatter til en bog om Mozart og hans operaer, der er udkommet på Aarhus Universitetsforlag.