Rachmaninov går til filmen

Rachmaninov går til filmen

AF LEIF V. S. BALTHZERSEN

I april 2023 afholder Aarhus Symfoniorkester en Rachmaninov-festival. Når man beskæftiger sig med en komponist som Sergej Rachmaninov, er man nået så langt op i musikhistorien, at der faktisk eksisterer enkelte filmklip med ham. Og det er altid en ekstra oplevelse at se filmoptagelser af en komponist, hvis musik man så ofte har lyttet til. Her er nogle forskellige småbidder:

I den følgende mosaik kan man endda også – ganske kort – høre Rachmaninov tale:

Den første Verdenskrig satte en stopper for Rachmaninovs omfattende koncertaktivitet i udlandet, og i hjemlandet hærgede oktoberrevolutionen. Han tog imod en koncertinvitation fra Sverige, og efter koncerter i Sverige, Danmark og Norge rejste familien permanent til USA, hvor han blev fejret som klavervirtuos. Livet igennem bevarede han sin ærkeromantiske kompositionsstil og sit russiske sprog og russiske væsen. Hans stjernestatus og stjerneindtægter gav ham mulighed for en levevis ligesom filmstjernerne, og fra 1942 boede han i Beverly Hills, hvor han døde året efter.

Masser af Rachmaninovs musik er blevet anvendt i film. Masser! The Internet Movie Database opregner hele 247 film, hvor hans musik er blevet brugt i soundtracket. To meget berømte – og meget forskellige – eksempler finder man i David Leans Anden-Verdenskrigs-film Brief Encounter og Billy Wilders komedie Den søde kløe. Det drejer sig i begge tilfælde om Rachmaninovs 2. klaverkoncert.

I Brief Encounter fra 1945 mødes to mennesker tilfældigt under krigen og får et kortvarigt forhold til hinanden. Her er et lille klip, der tillige fint illustrerer filmens poesi:

Helt anderledes går det til, når Tom Ewell i Den søde kløe fra 1955 er alene tilbage i den sommervarme storby, mens resten af familien er på ferie. Han drømmer om sin overbo, Marilyn Monroe, og hvordan han vil forføre hende med Rachmaninovs musik:

Rachmaninov kan ikke kun bruges til film – det brede tema i den 2. klaverkoncerts sidste sats er blevet til schlageren Full Moon and Empty Arms, som utallige kunstnere har sunget gennem tiden, og der er dermed blevet føjet endnu flere til den store skare af beundrere af Rachmaninovs musik.

Om forfatteren

Leif V.S. Balthzersen er mag.art. i musikvidenskab, forfatter, foredragsholder og tidligere musikchef for Aarhus Symfoniorkester og Sønderjyllands Symfoniorkester. Han har skrevet noter for Aarhus Symfoniorkester siden 1989 og har for nylig udgivet bogen “Når musikken fortæller. En koncertfører til 75 klassiske værker” på Aarhus Universitetsforlag.