Schubert, Gretchen, Goethe og Liszt

Schubert, Gretchen, Goethe og Liszt

AF LEIF V.S. BALTHZERSEN

Den 12. maj 2022 opfører Aarhus Symfoniorkester en rækker Schubert-lieder i forskellige instrumenteringer. Blandt disse er ”Gretchen am Spinnrade”, der er en af de helt tidlige Schubert-lieder, og som dermed må betegnes som en af begyndelserne til Schuberts vidunderlige og forbløffende store produktion af lieder (netop ”begyndelser” er et af Aarhus Symfoniorkesters temaer for sæsonen 21/22). Schubert skrev mere end 600 lieder, og heraf blev omkring 200 offentliggjort i hans levetid.

Både Schuberts opus 1 og hans opus 2 er lieder, og det drejer sig i begge tilfælde om tekster af Johann Wolfgang von Goethe (1749-1832). Opus 1 er balladen ”Erlkönig” fra 1815, som utallige andre komponister også har komponeret, og opus 2 er ”Gretchen am Spinnrade” fra 1814, der stammer fra Goethes skuespil Faust:

I skuespillet sidder den unge pige Gretchen alene i sit kammer ved spinderokken. Imens hun arbejder, tænker hun på sin – hemmelige – kæreste, Faust (hun ved ikke, hvem han i virkeligheden er, og ved heller ikke, at Mefistofeles har sørget for at bringe dem sammen). I Schuberts geniale akkompagnement til sangen hører man uophørligt rokken gå, og dens snurren spejler tillige hendes urolige sind: ”Min ro er borte, / mit hjerte er tungt, / jeg finder den aldrig, / aldrig mere.” Hun synger videre om, hvor forvirret hun er, og at hun hele tiden holder udkig efter ham. Hun tænker på hans ”fornemme gang / hans ædle skikkelse, / hans munds smil, / hans øjnes magt. // Og hans tales tryllestrøm, / hans håndtryk / og ak, hans kys!”.

Da hun tænker på hans kys, går arbejdet i stå for hende. Hun glemmer helt at træde rokken, og den går i stå, og dermed går Schuberts rok-akkompagnement i klaveret også i stå. Med tilløb får hun rokken i gang igen, jfr. de musikalske tilløb i akkompagnementet:

Gretchen synger nu med henrykkelse og stigning om at ville kysse ham ”ligesom jeg gerne ville, og forgå ved hans kys.” Schubert lader her hele musikken stige frem mod et klimaks, og alle tilhørere, der kendte og kender Goethes skuespil ved, at hendes hengivelse til Faust bliver hendes undergang. Bevidstheden om dette klinger uhørligt med i den længselsfulde musik.

Schuberts lieder er skrevet for sangstemme og klaver, men efterfølgende har en del komponister instrumenteret nogle af sangene for sangstemme og orkester. Ved Aarhus Symfoniorkesters koncert kan man således bl.a. høre ”Gretchen am Spinnrade” i en orkestrering fra 1860 af Franz Liszt, der i øvrigt også havde lavet en transskription for soloklaver af lieden helt tilbage i 1838. I Liszts orkesterversion ”vokser” Gretchen til en mere operaagtig figur, idet sangeren nu ikke har klaverakkompagnement, men ledsages af orkester:

Den unge, ukendte Schubert sendte i øvrigt nogle af sine sange, heriblandt både ” Erlkönig” og ”Gretchen am Spinnrade” til den berømte Goethe, men digterens musikalske smag gik i en helt anden retning, og han returnerede dem uden kommentarer.

Om forfatteren

Leif V.S. Balthzersen er mag.art. i musikvidenskab, forfatter, foredragsholder og tidligere musikchef for Aarhus Symfoniorkester og Sønderjyllands Symfoniorkester. Han har skrevet noter for Aarhus Symfoniorkester siden 1989 og har for nylig udgivet bogen “Når musikken fortæller. En koncertfører til 75 klassiske værker” på Aarhus Universitetsforlag.