![To begyndelser – Brahms og hans 1. symfoni](https://www.aarhussymfoni.dk/wp-content/uploads/2021/09/Brahms-2-begyndelser_comp.png)
To begyndelser - Brahms og hans 1. symfoni
AF LEIF V.S. BALTHZERSEN
Overskriften for Aarhus Symfoniorkesters sæson 2021/22 er ”Begyndelser”. Ved koncerten den 30. september 2021 er Johannes Brahms’ 1. symfoni på programmet, og her er der faktisk tale om to former for væsentlige begyndelser.
![](https://www.aarhussymfoni.dk/wp-content/uploads/2021/09/brahms.jpg)
Når det nu var så en så vigtig genre, var der også mange forventninger til symfoniværker. Det tyngede mange komponister, og det tyngede også den i forvejen selvkritiske Brahms. Hans første forsøg på at skrive en symfoni endte da også med at blive til noget helt andet i stedet, nemlig en klaverkoncert, den storslåede 1. klaverkoncert i d-mol. Og det er ikke bare pjat, når vi taler om præstationsangst, for Brahms havde i 1854 lavet skitserne til en sonate for klaverer, som han undervejs i arbejdsprocessen ændrede til at skulle blive en symfoni, men som altså alligevel ikke blev en symfoni, men en klaverkoncert. Koncerten blev færdig i 1858, og først i atten (atten!) år senere satte Brahms punktum for sin første symfoni! I mellemtiden havde han skrevet sine vidunderlige Haydn-variationer for symfoniorkester (læs mere) og demonstreret sit mesterskab indenfor instrumentalmusikken, og Haydn-variationernes succes gav Brahms et ekstra rygstød i forhold til at skrive sin 1. symfoni.
Symfonien blev med store forventninger uropført i Karlsruhe den 4. november 1876. Så stor en begivenhed er denne begyndelse, at det hus, hvor uropførelsen fandt sted, har fået en mindeplade i dag.
Men som sagt er der to væsentlige begyndelser, når vi ser på Brahms’ 1. symfoni. Den anden begyndelse, der er værd at omtale, er den opsigtsvækkende indledning. Det er altid interessant, hvordan en komponist får begyndt sit værk, og her, hvor Brahms på traditionel vis laver en langsom indledning til den hurtige førstesats, har han med det samme ladet os spærre øjnene/ørerne op.
Det første, man lægger mærke til, når man lytter, er de dumpe paukeslag, der dominerer hele åbningen. Lyt til indledningen igen og læg så mærke til violinerne og celloerne, hvis væsentligste kendetegn her er noget, der stiger opad. Og lyt så en tredje gang, denne gang efter blæserne og bratscherne, der laver modbevægelser til violinerne. Disse ”byggesten” arbejder Brahms videre med i indledningen, der til sidst falder til ro, hvorefter et enkelt, kraftigt paukeslag tilkendegiver, at den hurtige hoveddel går i gang. Det er virkelig en begyndelse, der vil noget. Og dermed er vi klar til at høre resten af den mesterlige første symfoni!
Hør det med Aarhus Symfoniorkester
Læs mere om Brahms
Om forfatteren
Leif V.S. Balthzersen er mag.art. i musikvidenskab, forfatter og tidligere musikchef for Aarhus Symfoniorkester. Han har for nylig udgivet Richard Strauss’ orkesterværker. En brugsanvisning på Aarhus Universitetsforlag.