To begyndelser – Brahms og hans 1. symfoni

To begyndelser - Brahms og hans 1. symfoni

AF LEIF V.S. BALTHZERSEN

Overskriften for Aarhus Symfoniorkesters sæson 2021/22 er ”Begyndelser”. Ved koncerten den 30. september 2021 er Johannes Brahms’ 1. symfoni på programmet, og her er der faktisk tale om to former for væsentlige begyndelser.

Johannes Brahms (1833-1897), ca. 1875, dvs. nogenlunde på den tid, hvor hans 1. symfoni blev uropført. Kilde: Wikimedia Commons / Bonham’s
For det første var det Brahms’ begyndelse på symfonigenren – den genre, som han blev en af sin tids og en af musikhistoriens helt store repræsentanter for. At skrive en symfoni var for mange komponister det højeste mål indenfor instrumentalmusikken. Hør blot begejstringen og ærefrygten i et brev hos Brahms’ ældre kollega og ven Robert Schumann, dengang da han skrev sin første symfoni: “Jeg har i de forgangne dage fuldendt et arbejde (i det mindste omridset af det), over hvilket jeg har været ganske salig, men som også helt har udmattet mig. Tænk Dem, en hel symfoni […] jeg kan selv næppe tro det, at den er færdig.”

Når det nu var så en så vigtig genre, var der også mange forventninger til symfoniværker. Det tyngede mange komponister, og det tyngede også den i forvejen selvkritiske Brahms. Hans første forsøg på at skrive en symfoni endte da også med at blive til noget helt andet i stedet, nemlig en klaverkoncert, den storslåede 1. klaverkoncert i d-mol. Og det er ikke bare pjat, når vi taler om præstationsangst, for Brahms havde i 1854 lavet skitserne til en sonate for klaverer, som han undervejs i arbejdsprocessen ændrede til at skulle blive en symfoni, men som altså alligevel ikke blev en symfoni, men en klaverkoncert. Koncerten blev færdig i 1858, og først i atten (atten!) år senere satte Brahms punktum for sin første symfoni! I mellemtiden havde han skrevet sine vidunderlige Haydn-variationer for symfoniorkester (læs mere) og demonstreret sit mesterskab indenfor instrumentalmusikken, og Haydn-variationernes succes gav Brahms et ekstra rygstød i forhold til at skrive sin 1. symfoni.

Symfonien blev med store forventninger uropført i Karlsruhe den 4. november 1876. Så stor en begivenhed er denne begyndelse, at det hus, hvor uropførelsen fandt sted, har fået en mindeplade i dag.

Mindepladen i Karlsruhe. Kilde: Wikimedia Commons / Klara Rosa
Al begyndelse er svær, hedder det, og i dette tilfælde var det virkelig rigtigt. Mange år var der gået, og det var i en temmelig høj alder, at Brahms fik begyndt på symfonigenren. Der fulgte yderligere tre symfonier fra Brahms’ hånd, og alle fire hører til standardrepertoiret og er mønstergyldige eksempler på symfonigenren.

Men som sagt er der to væsentlige begyndelser, når vi ser på Brahms’ 1. symfoni. Den anden begyndelse, der er værd at omtale, er den opsigtsvækkende indledning. Det er altid interessant, hvordan en komponist får begyndt sit værk, og her, hvor Brahms på traditionel vis laver en langsom indledning til den hurtige førstesats, har han med det samme ladet os spærre øjnene/ørerne op.

Det første, man lægger mærke til, når man lytter, er de dumpe paukeslag, der dominerer hele åbningen. Lyt til indledningen igen og læg så mærke til violinerne og celloerne, hvis væsentligste kendetegn her er noget, der stiger opad. Og lyt så en tredje gang, denne gang efter blæserne og bratscherne, der laver modbevægelser til violinerne. Disse ”byggesten” arbejder Brahms videre med i indledningen, der til sidst falder til ro, hvorefter et enkelt, kraftigt paukeslag tilkendegiver, at den hurtige hoveddel går i gang. Det er virkelig en begyndelse, der vil noget. Og dermed er vi klar til at høre resten af den mesterlige første symfoni!

Om forfatteren

Leif V.S. Balthzersen er mag.art. i musikvidenskab, forfatter og tidligere musikchef for Aarhus Symfoniorkester. Han har for nylig udgivet Richard Strauss’ orkesterværker. En brugsanvisning på Aarhus Universitetsforlag.